telbana4all
السلام عليكم ورحمة الله
اهلا ومرحبا بك فى منتدى تلبانة للجميع
اذا كنت مشتركا بالمنتدى الرجاء ادخال بياناتك
والتعريف عن نفسك
اما اذا كنت زائرا فندعوك للأنضمام الى اسرة منتدانا

(ادارة المنتدى)



telbana4all


 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتتلبانه للجميع على الفيس بوكالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 ماما يا امى يا ماماتى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
sahm2010
مشرف قسم نورتونا
مشرف قسم نورتونا


تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 80
التقييم : 3

مُساهمةموضوع: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء أبريل 26, 2011 5:56 am

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته



عـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا




ونظرا لكترت الطلبات والرسائل الوارده على الايميل ونظرا لتلبيه الطلب بعمل موضوع جديد


سنقدم لكم اليوم الموضوع


ماما ياامى يا ماماتى




فهل من مشاركين


<br>
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

كاتب الموضوعرسالة
لقاءالاحبة
مشرف قسم افتح قلبك
مشرف قسم افتح قلبك


تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 2697

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأحد مايو 01, 2011 9:39 am


ايه ياماما البيت دا كله مش مرتب عفروتو هانم قاعدة تفرقع صواريخ

في هدومي وكتبي وفراشه عماله ترسم علي دولابي وسريري ومكتبي وعبقرينوا أفندي

خربلي السخان بتاعي ارحموني بقي مش عارفة اركز في حاجه

والله لا راحه لخالوا يجي يأدبهم بالفلكة ... ماشي ياعبقرينو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لؤلؤة فى الجنة
عروسة المنتدى
عروسة المنتدى
avatar

الموقع أجا( بيتى فى سجدتى )
تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 963
الجنس : انثى
التقييم : 6
العمر : 27
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأحد مايو 01, 2011 9:51 am

أى أى

وأنا كمان ؟؟

لا دا أنا خبطة واحدة من دى وأموت فيها على طول

إهق إهق

ماشى ماشى

وأدى دولابك يا أختى .. والله لاخليه بليتة ألوان

طيرى يا طيارة طيرى يا ورق وخيطان



ماماتى حبيبتى ,,, يا ماما يا أما يا أماااااااااااااتى
وحشتينى يا أمى .. وحتى وانتى جمبى ومعايا بتوحشينى حبيبتى
انا موش عاوزة الدولاب بس هو اللى يتغير لونه .. أنا عاوزة كل الجدران يتغير لونها .. واحنا كمان نتغير .. يبقى فينا عبق الطيبة وعطر الحلم ورقة الورد وجمال البحر وصفاء السما
نتفائل دائما بالخير .. كى نجده
تشرق جباهنا بالرضا كإشراق شمس فى ربيع صاف .. كى يرضينا الله ويرضى عنا
ونستعد أن تكون وجوهنا بيضاء كسحابة فى صيف حار يوم العرض على الله



حياتى كلها لله .. فلا مولى لنا إلاه
نخاف الله جل علاه.. ومن حبنا له نخشاه

وطيرى يا طيارة طيرى يا ورق وخيطان



اللهم اجعلني آية من آيات هذا الدين ..
واجعلني روميساء آخرى في صبرها وعلو همتها ..
واجعلني عائشة آخرى في حفظها لهذا الدين والعمل به ..
واجعلني نسيبة بنت كعب آخرى في شجاعتها وزودها عن الدين ..
واجعلني مثل فاطمة ليكون زوجي مثل علي ..
اللهم آمين





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ديموقراطية
وسام االإشراف
وسام االإشراف
avatar

الموقع مش هتفرق
تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 2228
الجنس : انثى
التقييم : 12
العمر : 38
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأحد مايو 01, 2011 11:07 am

طيري يا طيارة طيري ..يا ورق وخيطااااااااان
بدي ارجع بنت صغيرة على سطح الجيرااااااااااان

يا ريت يا فراشة أهو ع الاقل مش هيبقى عندي نص دستة العيال اللي مطلعين روحي دول

كلامك جميل اوي يا فراشتي بس انا خايفة وانت عايزة تغيري الوانا تجيبي بلتة الالوان وتشتغلي رسم علينا واحنا نايمين
اوعي يا فراشتي ... احنا هنغير داخليا يا ماما بلاش خارجيا .. الله يرضى عليكي

وانت يا حكيمة الزمان
فيه حكيمة برده تلجأ للعنف ؟ لالالالالالالالالا محتاجة تقرأي أكتر يا حكيمة
ومش هحرمك من زيارة خالك .. روحيله ده شاعر
هيظبط العاطفة عندك شوية وتبقي حونينة على اخواتك
مش فلكة وضرب؟
دي الفراشة لو شافت الفلكة بس هيغمى عليها والا عفروتو دي تتعقد وتبطل ضحك
روحي يا بنتي لخالك وخليه يكتب لنا قصيدة حلوة كده يمكن ربنا يهدي الحال
استني.. خدي هدوء معاكي ما تروحيش لوحدك
وقولي للحريف يدخل م الشارع كفاية لعب


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
مصعب الخير
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
avatar

تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 3089
الجنس : ذكر
التقييم : 12
العمر : 30
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأحد مايو 01, 2011 11:07 pm

عذرا أمي فإني مشغول في كتاب
وجميل هذا التعامل معنا
لكل منا له شخصية يبدعها ويظهر بها
والأكثر ابداعا أن تتعاملي مع الجميع بأسلوبه وشخصيته
بارك الله فيك أماه وحماك

أختي حكيمة الزمان الحكمه في معالجة الأمور بالهدوء والحسني لا العنف والشده
فالعنف يؤدي للعنف ويثير الفتن ويورث الكراهية في النفوس
واختنا عفروتوا ذات سمت مبهج ووجه بشوش فلا تفقدينا هذا الوجه بالشدة
وهيا ستتعامل بهدوء المرة القادمه وساكلمها ولا تقلقي

أما أختنا فراشة جميل أن نسبح في الخيال ونرسم فيه الأمال
والأجمال أن نحاول تطبيقه ونربطه بالواقع في حيز المعرفه والمتاح

واخي عبقرينوا فيك من القدرات ماتؤهلك للعالمية ولكن احظر مابين ان تكون مصلح وان تكون مخرب فكلاهما يريد الأصلاح ولكن واحد أصلح والاخر اراد أن يصلح فاخرب
والهدوء سمه العلماء والعباقرة لاينظروا للأمر بظاهرة والا يندفعون وراء شيء إلا بعد بحث وتنقيب ،،، أري ان تنمي موهبتك بالعلم والقراءة

وجزاك الله خيرا امي علي سعة صدرك
وتحملك و هذا دور الأم دائماُ


ان عز اخاك فهن


من خان حى على الفلاح خان حى على الجهاد




الأمة التي تفرط في الفجر في جماعة أمة لاتستحق القيام بل تستحق الأستبدال وعلى الجانب الأخر الأمة التي تحرص على صلاة الفجر في جماعة أمة اقترب ميعاد تمكينها في الأرض د/ راغب السرجاني



حماس يانور العين

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
هدوء العاصفة
مشرف قسم ارشيف ثورتنا
مشرف قسم ارشيف ثورتنا
avatar

تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 1757
الجنس : ذكر
التقييم : 12
العمر : 32

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأحد مايو 01, 2011 11:29 pm

يا أخى لا تغضب هكذا فكلامى ليس سوى سؤال

اجابته بالنفى او بالايجاب وهو تحذير فى نفس الوقت

لاننا فى مرحلة حرجة للغاية فاذا تعاملت بالدين

انت تعرف حقوق النصارى وحكم بناء الكنائس فى البلاد

الاسلامية وحكم تولى النصارى حكم البلاد الاسلامية

فهل يستطيع أحد الان فى مصر سواء اخوان او انصار سنة

او اى جماعه اسلامية ان تعلن تلك الحدود الاسلامية وتعبر

بمصر تلك الفترة ....!!! هذا ما أردته بالتحديد وليس كما فهمت



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
مصعب الخير
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
avatar

تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 3089
الجنس : ذكر
التقييم : 12
العمر : 30
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأحد مايو 01, 2011 11:48 pm

ولو أنك خرجت عن الموضوع
ولا بأس فأنا لم أغضب من شيء أخي الحبيب
ولكن الدين شرع للتطبيق عالأرض
بعدنا عنه كثيرا ,استعنا بنظم وضعيه
في شتي المجالات ،، الم يحن الاوان أن نعود إلية
وان يكون هوا منهجنا وشريعتنا
وقرائنة هوا الدستور الذي يسن منه القوانين
والدين ليس حدودا فقط
فالآسلام يشمل الاقتصاد واسلوب المعاملات البيعية وغيرها
ويشمل لعلاقات الاجتماعية ويحدد دور الاسرة والترابط الأسري
ويشمل أيضا السياسة ودور الدولة وكل شيء
ولكن وجب علينا فهم الأسلام حقا وتبسيطه للناس
أما أمر الكنائس فأري أنه ليس بالمضله
فعند وجود دوله اسلامية تحكم بالأسلام شريعة يري علماؤها في ذلك الحين الأمر
وفقه الواقع وايجابيات وسلبيات الأمر هذا ونثق في كلام علماؤنا ان شاء الله

والسياسة في أصلها لم تكن شيء نجس أو مشبوه او ليس بها أخلاق ولكن نحن من اضفنا أليها هذا وشوهناها
ولو تعاملنا بمبدئك فالدنيا هكذا فيها من السوء مايكفي والفساد أيضا فلماذا إذا العيش
واين نحن من قول الرسول صلي الله علية وسلم من راي منكم منكراً فليغيرة ،،،
وجزاك الله خيرا أخي الكريم
وعذرا على خروجي عن الموضوع
فلنعود اليه ونمي عبقريتك كما قلت بالعلم والمعرفه هذة نصيحتي عبقرينوا


ان عز اخاك فهن


من خان حى على الفلاح خان حى على الجهاد




الأمة التي تفرط في الفجر في جماعة أمة لاتستحق القيام بل تستحق الأستبدال وعلى الجانب الأخر الأمة التي تحرص على صلاة الفجر في جماعة أمة اقترب ميعاد تمكينها في الأرض د/ راغب السرجاني



حماس يانور العين

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لؤلؤة فى الجنة
عروسة المنتدى
عروسة المنتدى
avatar

الموقع أجا( بيتى فى سجدتى )
تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 963
الجنس : انثى
التقييم : 6
العمر : 27
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الإثنين مايو 02, 2011 8:22 am

السلام عليكم
أخى أستاذ مصعب .. الملقب بأستاذ هدوء
جزاكم الله خيرا على النصيحة وجزاكم الله خيرا أيضا على هدوكم الذى هو بصدق سمت فى شخصيتك
ولكن سيدى .. أنا طبعا راضية بالنصيحة ومؤمنة بها جدا .. بس هو اعتراض فقط على كونى غير مرتبطة بالواقع
فأنا كما ذكرت مسبفا أن أفضل الخلق سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم كان رومانسيا وبحتا .. وكان واقعيا على النقيض وبحتا أيضا
كان لين سهل رقيق عذب .. ولا يرى أحد ممن عاشره قط أنه خرج عن الواقع بلينه هذا ورقته
وقال له ربه : ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك
فكان رقراقا رقيقا رومانسيا وواقعيا حازما وصارما فى الحق
يا ألله .. أنا فقط أحببت أن أدافع عن الرومانسيه كونها جزءا لا يتجزأ من الواقعيه
فلو كنت واقعيا .. لعرفت أنك رومانسيا
فمن يفرح ومن يحزن ومن يتشدد ومن يتعصب ومن يغضب ومن ومن ومن ...فهو رومانسى رقيق بطبعه
فلو لم يكن رومانسا لما تعصب وما غضب وماكان له من حدة الطبع أو رقته
عذرا على الاطاله
تحيتى



اللهم اجعلني آية من آيات هذا الدين ..
واجعلني روميساء آخرى في صبرها وعلو همتها ..
واجعلني عائشة آخرى في حفظها لهذا الدين والعمل به ..
واجعلني نسيبة بنت كعب آخرى في شجاعتها وزودها عن الدين ..
واجعلني مثل فاطمة ليكون زوجي مثل علي ..
اللهم آمين





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الورده البيضا
عضو مميز
عضو مميز
avatar

تاريخ التسجيل : 15/03/2011
عدد المساهمات : 270
الجنس : انثى
التقييم : 1
العمر : 34
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء مايو 03, 2011 5:16 am

سلام عيكو
ازيكو ياولاد ياحلوين

حد يناديلى مامتكو يالا قوام
قولولها الأستاذ سعيد مسعد أبو السعد ال بيته على ناصية الشارع
عاوزك فى موضوع مهم
انا منتظر اهو
!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
مصعب الخير
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
avatar

تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 3089
الجنس : ذكر
التقييم : 12
العمر : 30
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء مايو 03, 2011 5:18 am

يأمي ياااااأمي
شخص يدعي (سعيد مسعد أبو السعد )
يريد أن يتحدث معك أماة
تفضل أستاذ هل من شيء أؤديه لك
سوي مناداة أمي


ان عز اخاك فهن


من خان حى على الفلاح خان حى على الجهاد




الأمة التي تفرط في الفجر في جماعة أمة لاتستحق القيام بل تستحق الأستبدال وعلى الجانب الأخر الأمة التي تحرص على صلاة الفجر في جماعة أمة اقترب ميعاد تمكينها في الأرض د/ راغب السرجاني



حماس يانور العين

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الورده البيضا
عضو مميز
عضو مميز
avatar

تاريخ التسجيل : 15/03/2011
عدد المساهمات : 270
الجنس : انثى
التقييم : 1
العمر : 34
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء مايو 03, 2011 5:38 am

متشكر اوى اوى

انا عاوزها فى موضوع مش هى بردو ولى أمر البيت دا

يعنى لو تتكرم قولها انى هعدى عليها النهارده
وقلت أخد معاد الاول
هفوت عليكو تانى تكون مامتكم جات
سلام مؤقت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ديموقراطية
وسام االإشراف
وسام االإشراف
avatar

الموقع مش هتفرق
تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 2228
الجنس : انثى
التقييم : 12
العمر : 38
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء مايو 03, 2011 6:21 am

يا ستار استر يا رب
بتقول اسمه ايه يا هدوء
سعيد مسعد وأبو السعد كمان ؟!!

ده أكيد جاي بمصيبة (تضاد دلالي بقى)
ما هو مش معقولة كمية السعادة دي كلها !!
اجمع لي اخواتك كلهم هنا لما نشوف الكارثة اللي عملوها

وماقالش هيرجع امتى بالظبط ؟
يا رب سترك !!


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الورده البيضا
عضو مميز
عضو مميز
avatar

تاريخ التسجيل : 15/03/2011
عدد المساهمات : 270
الجنس : انثى
التقييم : 1
العمر : 34
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء مايو 03, 2011 7:07 am

سلام عليكم
كيف حالكم جميعا
إزيك ياطنط شايفك قلقانه لا متقلقيش خالص خير ان شاء الله

دانا جاى فى موضوع هيبسطك اوى انشاء الله

أصل انا كنت فى إيطاليا ولسه جاى من أسبوع
قلت بقى ياواد ياسعيد طالما ربنا كرمك والإقامه بقت فى جيبك اليمين
واليورو فى جيبك الشمال انزل بقى شوفلك واحده بنت حلال كدا اخطبها
وطبعا ألف مين تتمنى
فلما جيت سألت ودورت وعرفت ان عندكم فى البيت هنا بنوتات حلوين
فقلت بقى هروح بعيد ليه طالما شارعنا فيه بنات مؤدبين وحلوين
هم أولى طبعا فجيتلكم علطول
مع ان حضرتك عارفه الناس لما عرفو انى نازل اخطب كل شوية يتصلو
ويقولو تعالى عندنا بنات وهنجوزك بس انا قلت أبدا بنات شارعنا أولى

فجيتلكم علطول ياطنط وانشاء الله نتفق
ميكونش عند حضرتك فكره هريحكم عالأخر

فكرو كدا وشاورو نفسكم وانا هعدى عليكم تانى
وسلام عليكم بقى ياحماة المستقبل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
هدوء العاصفة
مشرف قسم ارشيف ثورتنا
مشرف قسم ارشيف ثورتنا
avatar

تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 1757
الجنس : ذكر
التقييم : 12
العمر : 32

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء مايو 03, 2011 7:43 am

ايه دا مين الاخ دا فلوس ويورهات

لا يا بابا احنا عيله مجانين أه بس مش للبيع

بص بقى السى فى بتاعك حسبك ونسبك واصلك وتعليمك

وبعدين في حد جاى يتجوز وسيبها عايمه جاى تجوز مين اخواتى

ولا بتشخلل بفلوسك علشان تغرينا دخلت من الباب الغلط

دا بعد اذن ماما طبعا وخالو وعمو على ما يجوا

انا داخل المعمل هعملك شاى برضه انت ضيفنا وحنا مش بخلاء

يا هدوء ... يا هدوء تعالى اقعد مع الاستاذ على ماما تيجى



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ديموقراطية
وسام االإشراف
وسام االإشراف
avatar

الموقع مش هتفرق
تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 2228
الجنس : انثى
التقييم : 12
العمر : 38
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء مايو 03, 2011 9:58 am

اهلا وسهلا يا ابني
شرفتنا ونورتنا
واتحفتنا بعرضك المغري الذي لا يقاوم
بس انا ما اقدرش اخالف قانون العيلة يا ابني
واوافق كده بالامر المباشر
لازم نعمل مناقصة يمكن حد يقدم عرض احسن
واهو بتوع ايطاليا اللي نازلين البلد اليومين دول كتير
وهو انت تكره لنا الخير ؟!
وكمان يبقى خالها وعمها موجودين عشان نوثق على طول في الشهر العقاري!!!!
العصير يا عبقرييييييييييييييينو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الورده البيضا
عضو مميز
عضو مميز
avatar

تاريخ التسجيل : 15/03/2011
عدد المساهمات : 270
الجنس : انثى
التقييم : 1
العمر : 34
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء مايو 03, 2011 11:54 pm

إهدى بس يا عم هدوء امال وخليك اسم على مسمى
بيع أيه وشرا أيه ياراجل بس .. احنا بنتكلم ف جواز
على سنة الله ورسوله لا بنبيع ولا بنشترى
وبعدين جواز البنات سترة فى الزمن الصعب ال احنا فيه دا
ولا انشاء الله ناوى تخللهم جمبك فى المعمل لحد ما يعنسو
ومتنساش ان الجواز نص الدين وانا دخلت البيت من بابه
وقلت لكم تحت امركم وطلباتكم ايه ال مزعلك بقى
بخصوص السى فى بتاعى انا الحمد لله محترم وابن ناس وجاركم
ومتعلم يعنى مش جاهل ولا حاجه معايه دبلون صنايع أد الدنيا
وبعدين سيبك من موضوع الشهادات ال مبيأكلش عيش دا
المهم الراجل يقدر يفتح بيت ويعيش مراته كويس ويصرف عليها
وانا اهو الحمد لله جاهز زى مانت شايف وعندى شقه أربع أوض وصاله
متشطبه لوكس وفيها كمان كوندشن أير يعنى أخر حلاوه
بتوع الشهادات ياعمنا مش لاقيين ياكلو مابالك بالجواز
طب دانا كان ليا واحد صاحبى اسمه فتحى أكيد تعرفه اخو عليوه
انا خت الدبلون وجريت عالسفر وربنا كرمنى هو بقى فضل يذاكر
ويسهر الليالى وأخرتها اتفرج عليه مالقاش شغل بعد ماداخ من اللف
وأخرتها بيبع عصير قصب فى معصرة سندوب واهو نفسه يسافر اهو ومش طايل
بالك لو خيرته دلوقتى بين ورقة شهادته العاليه وورقة الإقامة الإيطاليه بتاعتى
هيضرب شهادته بالجزمه ويختار الإقامه
هو دا التفكير العملى ال ينفع مع زمنا دا ..
ولا عاوز تدى أختك لواحد كحيان يأرفها ويجوعها
لو قلبك عليها صحيح دورلها عالسعاده وسيبك من الشعارات الكدابه
فتح مخك معايا امال وانا ياعم ماليش بركه الا انت
انا عارف ان المعمل بتاعك محتاج معدات جديده ومحتاج تطوير وتعديل
وانا مش هتأخر عليك كل طلباتك هتتنفذ بس طاوعنى انت ومشى الموضوع
*****************
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الورده البيضا
عضو مميز
عضو مميز
avatar

تاريخ التسجيل : 15/03/2011
عدد المساهمات : 270
الجنس : انثى
التقييم : 1
العمر : 34
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الثلاثاء مايو 03, 2011 11:55 pm

إزيك ياطنط .. شوفى انا مش هسيبك غير لما ترضى عنى
سيبك من موضوع العروض والكلام دا مش هتلاقى أصلا عروض تانيه
حضرتك مش واخده بالك البنات على قفا من يشيل زى الهم عالقلب
مفيش أكتر منهم فى بلدنا .. لو مش مصدقانى اطلعى عالموقف الصبح
وشوفيهم وهم رايحين المدارس والجامعه مالهومش حصر ولا عدد
ولا روحى أى فرح هتلاقيهم كتيييير اوى ونفسهم يتجوزو
يظهر حضرتك مش واخده بالك ان من كتر البنات بقى فيه أزمة عرسان
فى البلد .. شوفى مصلحة بناتك وستريهم بدل قعدتهم جمبك خليكى واعية امال
انا عارف انك نفسك تحجى وتزورى مدينة الرسول ..
وانا ياحماتى ماليش بركه الا انتى قولى أه انتى بس وهتلاقى جواز السفر والتذكره تحت امرك

وبعدين ياطنط انتى فاكره انى خت الإقامه بالساهل كدا دانا عشان أوصل ايطاليا بس
غرقت خمس مرات قصدى كنت هغرق بس ربنا ستر وف كل مرة كنت اقول أبدا مش هيأس
هى إيطاليا أو الغرق مفيش حل تالت.. اتعذبت كتير لكنى وصلت
ومن حقى بقى دلوقتى أقعد عالبساط وأختار ست البنات....
سمعت ان عندكم بنوته حلوه اسمها الفراشة بيقولو مؤدبه خالص وجميله ومتدينه
وكمان رومانسيه وبتعرف ترسم .. هى دى بالظبط المواصفات ال تعجبنى
إسألوها الأول وشاورو نفسكم وشاورو خالكم وعمكم والعيله كلها وانا هعدى عليكم تانى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
مصعب الخير
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
avatar

تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 3089
الجنس : ذكر
التقييم : 12
العمر : 30
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 12:17 am

ياستاذي ليس المكيال بالمال
واذا كان هذا هوا الموجود الأن فشيء خطأ لايجب ان نتمادي فيه ونستمر
يقول الرسول (ص) تنكح المرءة لآربع طبعاً إنت عارفهم وفي النهاية بيقول
فاظفر بالذات الدين تربت يداك
أنت علاقة بربنا ايه قبل الكلام ؟؟؟ صليت الفجر النهاردة ؟؟؟
ألمس في حديثك إغراء بالمال لأخي عبقرينوا وأمي للحج
فأبشرك بخيبة الأمل فليسوا هم من يرضون بالمال والا يكون اسلوب العرض هذا معهم
أخطأت في الفهم والتعبير يافتي
وأكون أنا أول من يرفض هذا العريس أماة والقرار لكِ بعد مشاورة فراشة وابداء رئيها
وأنصحها بالرفض وأظن يوجد مثل بيقول (يواخد القرد علي ماله ،،،،،،،،،)


ان عز اخاك فهن


من خان حى على الفلاح خان حى على الجهاد




الأمة التي تفرط في الفجر في جماعة أمة لاتستحق القيام بل تستحق الأستبدال وعلى الجانب الأخر الأمة التي تحرص على صلاة الفجر في جماعة أمة اقترب ميعاد تمكينها في الأرض د/ راغب السرجاني



حماس يانور العين

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لؤلؤة فى الجنة
عروسة المنتدى
عروسة المنتدى
avatar

الموقع أجا( بيتى فى سجدتى )
تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 963
الجنس : انثى
التقييم : 6
العمر : 27
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 1:51 am

احم احم
سلام عليكم
بعد اذن حضرتك يا أمى وبعد اذن اخواتى وبعد اذن خالى طبعا وعمى
طبعا فى البداية جزاكم الله خيرا أخى هدوء لأنك سألت أستاذ مسعد او مسعود موش يهمنى اسمه .. السؤال اللى نفسى أسأله لحضرته .. حضرتك ياافندم صليت الفجر النهاردة؟
ثانيا .. جزاكم الله خيرا استاذ مسعود على كلام حضرتك الطيب .. شكرا جزيلا يااافندم
طبعا عاوزة أقعد مع حضرتك دقيقتين فى وجود أمى واخوانى.. ممكن يا أمى؟
أولا .. فى البداية كدة .. حضرتك اخترتنى بناء على ايه؟؟ ولم انا خصيصا؟؟
ايه المواصفات اللى حضرتك شفتها فيا وكنت بتتمناها فى مواصفات فتاة أحلام حضرتك؟
أقسم بالله .. لايهمنى اسمك ولا عنوانك ولا حتى كم تبلغ من المال أو .. أو أو ....
يقول رسولنا الكريم صلوات ربى وتسليماته عليه : " اذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه "
فآتنى .. كم تبلغ دينا وكم تبلغ خلقا ؟
هل أنت بار بوالديك ؟؟ وهل ستكون بارا بأمى إذا اذن الله بهذه الزيجة؟
حضرتك بتشرب سجاير؟
ماذا عن علاقاتك بأهلك وجيرانك واخلائك؟
هل أنت تصل رحمك؟
هل أنت صادق فى معاملاتك؟
الدين المعاملة ؟؟؟ ماذا تعنى لك هذه الجمله؟
اه صحيح .. وقبل كل هذا .. هل انت مواظب على اداء الفرائض؟
خلينا فى الفرائض الأول؟
كيف ستعاملنى ان شاء الله اذا اصبحت زوجا لى ؟؟
كيف ستاعمل اولادك إذا اذن الله بذلك؟
حضرتك حافظ قرآن ؟؟ طيب بلاش حافظ.. حضرتك بتقرأ قرآن كل اد ايه؟
محافظ على الأذكار؟
.. وطبعا علشان أنا شايفة حضرتك ملأت زجاجات من العرق الذى يتصبب منك فكفى الآن

وفى اسئلة ياما ياما .. بس بعد اذن امى واخوانى يخرجوا بس فى الصالة ويسيبوا الباب مفتوح .. أريد محادثتك بعضا من الوقت إذا أردت

وأقسم بربى إذا كانت إجابتك على أسئلتى ترضينى بنسبة 90 % أو اقل درجة او درجتين .. فأعدك أن افكر فى الأمر وأن أبدأ فى صلاة الاستخارة واجعل أخوانى يستشيروا فى امرك

جزاكم الله خيرا امى وجزاكم الله خيرا اخى هدوء واخى عبقرينو
سلام عليكم بقى



اللهم اجعلني آية من آيات هذا الدين ..
واجعلني روميساء آخرى في صبرها وعلو همتها ..
واجعلني عائشة آخرى في حفظها لهذا الدين والعمل به ..
واجعلني نسيبة بنت كعب آخرى في شجاعتها وزودها عن الدين ..
واجعلني مثل فاطمة ليكون زوجي مثل علي ..
اللهم آمين





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عادل رمضان
عضو مميز
عضو مميز


الموقع تلبانة
تاريخ التسجيل : 26/04/2011
عدد المساهمات : 89
الجنس : ذكر
التقييم : 0
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 6:52 am

انا يسعدنى ان اكون معاكم مع جو الالفة والمحبة اللى انا حستها وانا بقرا ردود الموضوعات
حسيت ان هناك اسرة تناقش وتضحك وتسعد وتتوانس مع بعضهم البعض والله شيئ جميل اللى انا حسيته وان بقرا هذه الردود واتمنى ان تلقى ردودى اعجابكم وباذن الله ان محضر موضوع جميل جدا مجرد ان اخلص فكرته ومضمونه بالشكل الذى يليق بهذا المنتدى الرائع وحسن الاسلوب الذى اتمنى ان يعجب حضراتكم سوف اقوم بتحميله على هذا المنتدى الرائع الذى يسعدنى ان اكون احد اعضائه وان اكون من هذه القريه التى اتمنى ان يجعلها الله فى احسن الاحوال وان يخلصها من بعض الشوائب التى تعوق من مسيرة ابنائها وان تكون فى امن وسلام والفة ومحبة ورخاء.
اخوكم / عادل رمضان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
مصعب الخير
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
مشرف قسم انتخابات مصر الثورة
avatar

تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 3089
الجنس : ذكر
التقييم : 12
العمر : 30
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 7:35 am

ايه ياعم عادل الحلاوة دي
جزاك الله خيرا
وهننتظر موضوعك ومش عاوزين نصبر كتيير
ياخوفي يطلع زي اكلة المدينة
هههههههههه
جزاك الله خيرا
وبارك الله فيك


ان عز اخاك فهن


من خان حى على الفلاح خان حى على الجهاد




الأمة التي تفرط في الفجر في جماعة أمة لاتستحق القيام بل تستحق الأستبدال وعلى الجانب الأخر الأمة التي تحرص على صلاة الفجر في جماعة أمة اقترب ميعاد تمكينها في الأرض د/ راغب السرجاني



حماس يانور العين

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عادل رمضان
عضو مميز
عضو مميز


الموقع تلبانة
تاريخ التسجيل : 26/04/2011
عدد المساهمات : 89
الجنس : ذكر
التقييم : 0
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 7:39 am

الطيور على اشكالها تقع
اسمع ياخ مسعد او ابو السعود انا عايز اقول لحضرتك على حاجة
فى البدايه انا بعد اذن الوالدة والجماعه فى البيت انا هعتبر نفسى اخ العروسه دا بعد اذنكم جميعا
اولا:لازم تعرف يابن الناس ان الانسان بمعنى كلمة انسان مش بالفلوس اللى فى جيبه فى مثل جميل اوى كنت بسمعه دايما(ياما فلوس مع تيوس)ولكن المرء بعلمه بالشهادة اللى انت قارنت بها فلوسك
مع العلم ان انت ممكن تشترى احسن شهادة بفلوسك بس هتفضل زى منته ومتنساش ان الانسان هو اللى بيعمل الفلوس ثم يسيدى صحبك اللى انت قلت بيشتغل فى معصره مع العلم ان انا معرفهوش بس دا نصيبه وقدره ومسيره هيلاقى اللى ربنا كتبهوله لان الرزق من عند الله كما قال الله تعالى(رزقكم فى السماء وما توعدون)
بص يابن الناس عايزك تبص لنفسك وقارن نفسك قبل وبعد السفر (مش بالفلوس)انا عايزك تقارن نفسك (وخيركم من عرف قدر نفسه).
ثانيا: ان الفلوس دى رزق من عند ربنا وللعلم سئل احد الناس عن علامة زهدة ومنها (قال : علمت ان رزقى لن ياخذه غيرى فانشغلت عنه)ولكن بالسعى وطاعة الله
فمتقلش فلوس وعندى شقه وهخليكى تعملى حج وعمرة الكلام ده كلام ناس ليست على قدر من المعرفه لان كل شيئ خلقه الله بقدر يعنى ان كان مقدر لها ان تحج فى هذا اعام والله لو عملت المستحيل هتروح فهذه ارادة الخاق.
ثالثا : وهذا رايى ان انت اخترت الاسلوب الخطا فى التعبير عن كل شيئ تملكه فان كان الله جعلك فى رغد من العيش والرزق فانت تحدثت عنه بالخطا (نعم فاما بنعمة ربك فحدث)لكن مش بهذا الاسلوب مش انت لوحدك الغنى فالغنى هو الله.
اما بخصوص البيت انسيت انا اهلنا فى الماضى كانوا يتزوجون فى غرفة (متفكرش ان فى نفسى حاجة نحيتك)اتمنى ان يعم الخيرعلى جميع اهل البلدة
ولكن فى النهايه كان من الافضل لك ان تتكلم باسلوب جميل ليس فيه شيئ من التكبر ولا من التفاخر والتباهى (الا تعلم شيئ عن قصة قارون)
والله حتى ان الاخت تكرمت وتكلمت ليس عن المال ولكن عن الدين والاخلاق وحسن المعاملة وهذا هو الفرق بينك وبينها, وان كانت اختى فلن اوافق عليك نهائيا.
اسف ان كان هناك تطويل فى الحوار منى لكن هذا الموضوع مثير جدا لان قريتنا مرت فى فترة من الزمن بهذا المشهد وكان هناك غلاء فى متطلبات الزواج (المطبخ) وكانت مشكله تعيق الكثيرمن ابائنا.
اتمنى من الله ان يجعل هذا المنتدى بؤرة علم لنا جميع وان ينفع به اهل هذة البله اللهم امين.
اخوكم / عادل رمضان

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عادل رمضان
عضو مميز
عضو مميز


الموقع تلبانة
تاريخ التسجيل : 26/04/2011
عدد المساهمات : 89
الجنس : ذكر
التقييم : 0
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 7:41 am

شكرا ياخ مصعب وباذن الله هيكون موضوع جميل وشيق وستفرد له الكثير والكثير من الصفحات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ديموقراطية
وسام االإشراف
وسام االإشراف
avatar

الموقع مش هتفرق
تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 2228
الجنس : انثى
التقييم : 12
العمر : 38
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 7:58 am

أيه الحلاوة دي يا فراشتنا
دي طلعت أعقل واحدة في البيت
ربنا يكملك بعقلك يا حبيبتي
ده انتي غرقتي العريس للمرة السادسة بس المرة دي في عرقه
هههههههه
وياللا عليه العوض في الحجة الرشوة
الا كانت تنفع يا ولاد ؟!!!!!!


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لقاءالاحبة
مشرف قسم افتح قلبك
مشرف قسم افتح قلبك
avatar

تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 2697
التقييم : 16
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 8:50 am

هو في اييييييه ؟؟؟

كده يامامتي سيباني نايمه كل دا بقالي يومين نايمه ولا حد يسأل عليه
ولا قولتي ارتاح منها وايه اللي انا سمعته دا ولا كان حلم اكيد كان حلم
قال ايه ياماما حلمت ان كان عندنا هنا في البيت عريس وعريس ايه من بتوع ايطاليا !
ولميين لفراشة .. ماهو عشان كده قلت دا حلم ازاي يجي عريس لفراشه وانا موجوده في البيت ؟؟
وقال ايه فراشه قعدت تساله اسئله وصليت وحافظ القرآن وهتعلم اولادك ايه وعملتله كراسة اختبارات
وكان في الحلم اخواتي عبقرينوا وهدوء مش موافقين
ياااااااااااااااااااااااه كان حلم طويل وممل بس ياخساره صحيت علي قفل الباب ملحقتش اجيب اخره
هو مين اللي كان هناو قفل الباب ياماما ؟؟؟؟



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ام يوسف
مشرف قسم فكر و رأى
مشرف قسم فكر و رأى
avatar

الموقع فى الدنيا
تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 820
الجنس : انثى
التقييم : 8
العمر : 32
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 9:02 am

ياااااااااااااااااااااااااه كل دا وانا كمان كنت غايبه

تستغلى الفرص يامتشى ايه ماعندكيش بنات تانين غير فراشه


اااااااااااايه ياجماعه الرجل بيقول لكم جاى من ايطاليا هو قال انا كنت ف تل ابيب ولا حاجه


مالكم داخلين عليه كدا ليه؟؟؟؟؟؟؟

اصبر يا ســــــــــى هدوء لما نمشوف طلباته الاول

ولا عايز تطفشه من اولها ؟

اتكلم يا ابو سعده ها تجوز اختى صحيح الكلام دا ؟

طيب نشوف البطاقه الشخصيه بتاعة سيادتك

الاقامه الطليانيه وشوف لنا حد تانى جاى من ايطاليا عشان نقارن الاقامات

أأأأأأأه ممكن تكون مضروبه ويتحقق المثل اللى بيقول يا واخد المونكى على ماله

ويضيع المال والاقامه ويفضل المونكى للفراشه.

نبقى كدا اتدبسنا وخلاص

ثانيا عايزين سجل الاحوال الجنائية والمدنية والعفروتيه

مين عارف وراك ايه الاحتياط واجب برضه ؟

م الاخر تدينى كم واخلص لك الجوازه دى؟ولو مامتشى مش هتوافق اشوف لك

ست ستها بص هاجيب لك عصفورة المنتدى .

مبســـــــــــــــوط يا ابو سعده ياسكره


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لؤلؤة فى الجنة
عروسة المنتدى
عروسة المنتدى
avatar

الموقع أجا( بيتى فى سجدتى )
تاريخ التسجيل : 07/03/2011
عدد المساهمات : 963
الجنس : انثى
التقييم : 6
العمر : 27
الأوسمة : :

مُساهمةموضوع: رد: ماما يا امى يا ماماتى    الأربعاء مايو 04, 2011 9:39 am

هههههههه

ربنا يخليكى ليا يارب يا أمى يا حبيبتى يا قمر
ربنا يعزك يارب وموش يحرمك منى ابدا
هههههههه

ويخليلى اخواتى الحلوين .. البنات والبنين

انا أصلا أصلا من غيرهم ولا اى حاجة

وربنا يعلم انا أد بحبهم وبقدرهم وبحترمهم

ههههههه امى يا أمى .. شكل العريس غرق بجد المرة دى وموش لقى حد ينقذه خالص
يا حرام
يالا خير .. ربنا يعوضنى باللى أحسن منه ويعوضه با اللى أفضل منى
يارب

تسلميلى يا أمى
ها يامامتى .. تأمرينى بحاجة؟
أنا هادخل شوية مع بليتة ألوانى ... علشان بجد بجد وحشانى
ووقت العشا يا أمى نادينى أجهزه
سلام عليكم بقى



اللهم اجعلني آية من آيات هذا الدين ..
واجعلني روميساء آخرى في صبرها وعلو همتها ..
واجعلني عائشة آخرى في حفظها لهذا الدين والعمل به ..
واجعلني نسيبة بنت كعب آخرى في شجاعتها وزودها عن الدين ..
واجعلني مثل فاطمة ليكون زوجي مثل علي ..
اللهم آمين





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
ماما يا امى يا ماماتى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
telbana4all :: نورتونـــا-
انتقل الى: